Historie en ontstaan van ERKASOFT


Nadat de toenmalige competitieleider van de Schager Zaalvoetbal Vereniging (SZVV), Jaap van der Sluys, jarenlang de ledenadministratie en competitieverwerking met de hand heeft verwerkt, is Ron Klein in 1984 begonnen om hier door middel van geautomatiseerde processen enige verlichting in te brengen. De SZVV had in dat jaar een eerste computer aangeschaft. Het was een TRS-80 Model 4 van Tandy.

Voor de oude rotten in computerland is dit geen onbekende. De TRS-80 Model 4 van Tandy Radio Shack had een Z80 processor van Zilog met een kloksnelheid van 4 MHz, een ROM geheugen van 14 KB en een RAM geheugen van 64 KB. Verder beschikte deze machine standaard over 2 floppydrives met een opslagcapaciteit van ieder 180 KB.

Later is hier een harddisk aan toegevoegd van 15 MB.
In de behuizing zat naast een harde schijf van 5 1/4 inch een eigen voeding en een host-interface. Deze werd middels een 40-aderige flatcable aangesloten op de I/O-bus van het moederbord.

Van de prijzen schrikken we tegenwoordig toch behoorlijk:
Een Model 4 computer kostte in 1984 fl.21.995,- en een 15MB harddisk fl.14.995,-

De SZVV is een koepelorganisatie voor zaalvoetbalverenigingen in de regio Schagen. De koepel bevatte toen al ongeveer 200 teams in 90 verenigingen met een gezamenlijk aantal van bijna 3000 leden.

Als eerste bouwde Ron een programma om de indeling van de competitie te vereenvoudigen. Hier werden de teams op volgorde ingegeven en de output bestond uit een lijst van alle wedstrijden. Meestal bestond een competitie per klasse uit 12 teams. Dit resulteerde dan in 264 uit- en thuiswedstrijden. Het competitieprogramma bestond uit ongeveer 20 klassen, waardoor in totaal ongeveer 4000 wedstrijden werden gegenereerd. Het programma produceerde een lijst die in het programmablad kon worden afgedrukt.

Vervolgens werd de ledenadministratie aangepakt. Voor ieder lid stond een gegevenskaart in een bak op alfabet. Deze werd met de hand geschreven en bijgewerkt. Voor ieder lid werd op de typemachine een spelerskaart ingevuld. Bij iedere kaart werd een pasfoto toegevoegd en dat ging samen in een plastic hoesje. Ook werd voor ieder lid een mutatiekaart aangemaakt welke aan de KNVB werd gezonden. De oplossing hiervoor was een volledig maatwerksysteem voor ledenadministratie met een afdrukmodule voor ledenkaarten en KNVB mutatiekaarten.

Nadat de competitieadministratie volledig was geautomatiseerd, kreeg in 1990 zelfs de KNVB hier interesse voor. Daar deed men het nog steeds handmatig! We zijn toen niet tot zaken gekomen omdat het systeem nog steeds op de beroemde, maar inmiddels verouderde, Tandy machine draaide. De KNVB wilde graag een PC systeem.

In 1993 is Ron begonnen de oude programmatuur te herschrijven in MS-Access. Dit heeft inmiddels geleid tot meerdere gebruikers voor het systeem, waarbij een scheiding is aangebracht tussen de verschillende functies voor ledenadministratie, jeugd en competitieverwerking.

Op 5 april 2002 is de internetsite www.szvv.nl gelanceerd. Sindsdien is hier alle informatie over verenigingen, sporthallen, competities, jeugd, bekertoernooien, wedstrijdprogramma's, bestuurlijke en achtergrondinformatie te vinden.

In de loop van 2002 is de MS-Access applicatie aangepast, waardoor uit dit programma automatisch html-pagina's werden gegenereerd en gepubliceerd op internet.

In 2008 is Ron, samen met zijn zoon Colin, begonnen met de bouw van een internetsysteem, waarin de gehele competitieadministratie is opgenomen. Binnen dit systeem worden verenigingen en teams geregistreerd en ingedeeld in klassen. Vervolgens worden er competities aangemaakt en wedstrijden ingedeeld in beschikbare sporthallen. Bij de wedstrijden worden scheidsrechters gepland en bestuursdiensten voor de sporthallen vastgelegd. Voor iedere betrokkene is alle relevante informatie overal in te zien. De uitslagen worden op internet ingegeven, waarna automatisch de standen worden bijgewerkt.

Doordat er weinig tot geen systemen op de markt zijn voor competitieadministratie, is in oktober 2009 besloten om dit systeem onder de naam ROCOCOMP op de markt te brengen.

In 2010 is ROCOCOMP uitgebreid met toernooibeheer, waardoor de administratie van de toernooien eenvoudiger is, maar bovendien de informatie sneller en uitgebreider wordt gepubliceerd.

In 2011 is ERKAFIN als nieuw product op de markt gebracht.
ERKAFIN is een systeem voor facturering en debiteuren administratie.
Dit systeem is ontwikkeld voor muzikanten en tourmedewerkers.

In 2015 is ROCOCOMP uitgebreid met on-line rapportage bestuursdienst, waarbij gebruikt wordt gemaakt van QR-codes om verbinding te maken.

In 2017 is ROCOCOMP uitgebreid met een mobile omgeving en app, speciaal ontwikkeld om informatie uit te wisselen via mobiele telefoon en tablet.